Nu har jag spenderat två veckor på STDH, första veckan som vikarie för Pia Olby och den andra som assistent till Pia och Karin Rudfeldt. Vi undervisade skådespelar-ettorna i att gestalta med sång och språk. Vi arbetar med metoden som Pia och Karin brukar använda sig och som jag har en magisterexamen i. Studenterna fick varsin dikt av Edith Södergran och en sång av den ryske skådespelaren och sångaren Vladimir Vysotskij. Även en del gemensamma stycken och texter. Under två veckor fick de undersöka hur arbetet med sången påverkade den talade texten och vise versa. Det är det absolut mest spännande jobb jag haft, liksom det svåraste. Jag är lyckligt lottad som får ta del av dessa enormt duktiga och erfarna lärares metoder, tips och råd. <3 Jag ser fram emot när jag får komma tillbaka.
Här är Pia vid sitt boksläpp ”Sången ädla känslor föder?” På STDH ett par veckor tidigare.
Det här arbetet är större än något annat jag gjort, och vad jag kommer att göra. Att se människor inse sin storhet igenom denna metod, igenom det kroppsliga arbetet i kombination med styckena skrivna av personer som arbetade för något större än sig själv. Det är ren inspiration för mig, att se egot flyta bort och kraften träda fram. Det är inte enkelt men jag önskar så att alla får känna känslan. Här får du en dikt av Edith med dig:
Vanvettets virvel
Akta din båt för övermänskliga strömdrag,
vanvettets virvelstup –
akta din båt för fallets jublande vågor,
de slå sönder.
Akta dig – här gäller icke mera du –
liv och död äro ett för kraftens frenetiska fröjd,
här finnes intet ”långsamt”, ”försiktigt”, ”försök”.
Starkare händer fatta i flykten din åra.
Där står du själv, en hjälte med omfött blod.
Hänryckt i lugnet, ett fröjdebål på speglande is,
som vore dödens bud icke skrivet för dig:
saliga vågor föra din köl framåt.
Edith Södergran (1918)